«Песталоцці - реформатор початкового навчання»
12 січня - 275 років від дня народження Йоганна Генріха Песталоцці (1746-1827), швейцарського педагога - новатора
«Спаситель бідних у Нейгофе, народний проповідник в «Лингард і Гертруді», батько сиріт під Станце, засновник нової народної школи в Бурдорфе і Івердоні, вихователь людства. Людина, християнин, громадянин. Все для інших, нічого для себе» - написано на надгробку видатного швейцарського педагога Йоганна Генріха Песталоцці.
Він народився в Цюріху в родині лікаря. Батько помер рано; хлопчика виховували мати і віддана служниця. Матеріальне становище родини було важким. Йоганну прийшлося спостерігати за життям швейцарських селян, бачити жорстоке до них ставлення дворян – поміщиків, власників мануфактур. Він з дитинства утвердився у думці, що «все зло з міста», і заявив «Буду дорослим – стану допомагати селянам».
З часом ці слова стали дійсністю.
Вищу освіту хлопець здобув у Каролінському колегіумі. Згодом, протягом третини століття, Песталоцці, керував навчально – виховними закладами та розвивав свої педагогічні ідеї. У садибі «Нойгоф» організував один з перших в історії дослідний навчально – виховний заклад «Установа для бідних»; упродовж 1800 – 1804 років керував інститутом у Бургдорфі, який являв собою комплекс середніх шкіл — базу для підготовки вчителів.
Педагогічний досвід і дослідження Песталоцці теоретично узагальнив у творах «Лінгард і Гертруда» (1781—1787), «Як Гертруда вчить своїх дітей» (1801), «Лебедина пісня» (1826) тощо.
Освіту та виховання він розглядав як основний засіб перебудови суспільства на розумних і справедливих засадах. Він одним із перших серед педагогів звернувся до питання всенародної загальної освіти, оскільки головну причину проблем простих людей вбачав у їх неуцтві та невмінні раціонально вести господарство.
У виховних установах для безпритульних і бездоглядних дітей та підлітків швейцарський педагог, застосувавши на практиці власну систему соціально-педагогічної діяльності, спрямовану на реабілітацію вихованців та їх інтеграцію в суспільне життя, став
одним з перших педагогів, хто звернув увагу на необхідність організації спеціальної підготовки вихователів закладів для дітей-сиріт; дітей, які залишилися без піклування батьків, дітей з нижчих класів суспільства.
А найважливішою метою виховання дітей, на думку Песталоцці, є розвиток природніх здібностей та постійне їх вдосконалення в кожній особистості; величезне значення має також родинне виховання. У справі суспільного виховання варто наслідувати ті переваги, які превалюють у сімейному вихованні.
Песталоцці є основоположником дидактики початкового навчання: значно розширив навчальний план початкової школи, ввівши в нього навички читання і письма, рахунку і малювання, гімнастику, спів, деякі знання з області історії, природознавства та географії. На думку педагога – елементарне навчання зводиться до вміння вимірювати, рахувати і володіти мовою, що сприяє розвитку дитини й виховує найважливішу якість – здатність мислити, що є кінцевою метою навчання у народній школі.
Дуже прикро, що сучасні педагоги від початкової освіти майже не звертаються до праць геніального педагога
Немає коментарів:
Дописати коментар